Z pojęciem „bike fitting” spotkał się chyba każdy poważnie podchodzący do treningu rowerzysta. Jego popularność wynika z faktu, że jednym z kluczowych elementów mogących wpłynąć na jakość naszych przejażdżek, jest odpowiednie dopasowanie roweru do naszego ciała. Proces ustawiania roweru do naszej budowy został nazwany bike fitting, a usługa ta zyskuje coraz większą popularność wśród rowerzystów. W tym artykule chciałbym przybliżyć Ci, czym właściwie jest bike fitting, jakie są jego zalety, ograniczenia oraz czy warto rozważyć poddanie się temu procesowi.
Czym jest bike fitting?
Bike fitting to proces dostosowywania roweru do indywidualnych cech fizycznych rowerzysty, takich jak wzrost, długość kończyn, elastyczność i styl jazdy. Celem bike fittingu jest optymalizacja pozycji rowerzysty na rowerze, co przekłada się na poprawę wydajności, komfortu i zapobieganie kontuzjom. Proces ten zazwyczaj przeprowadzany jest przez wykwalifikowanych specjalistów, którzy korzystają z zaawansowanych narzędzi pomiarowych i analizy biomechanicznej. Podczas bike fittingu, specjalista – zwykle trener lub fizjoterapeuta – dokładnie ocenia Twoją sylwetkę, elastyczność i zakres ruchów, a następnie dokonuje niezbędnych regulacji w ustawieniach roweru, takich jak wysokość i pozycja siodełka, długość mostka, czy kąt nachylenia kierownicy. Wszystko to ma na celu stworzenie optymalnej pozycji, która pozwoli Ci efektywniej przekazywać moc na pedały, zmniejszyć obciążenie stawów i mięśni, a także poprawić stabilność i kontrolę nad rowerem.
Jakie efekty daje profesjonalne dopasowanie roweru?
Poddanie się profesjonalnemu bike-fittingowi niesie ze sobą wiele korzyści dla rowerzystów na każdym poziomie zaawansowania. Przede wszystkim, odpowiednio dopasowany rower pozwala na bardziej efektywne przekazywanie energii z nóg na pedały, co przekłada się na lepsze osiągi i szybsze tempo jazdy. Dodatkowo, optymalna pozycja na rowerze zmniejsza ryzyko przeciążeń i kontuzji, szczególnie w obrębie kolan, bioder i kręgosłupa. Dobre dopasowanie ustawień roweru pomaga również w redukcji bólu i dyskomfortu podczas długich przejażdżek, co jest szczególnie istotne dla osób pokonujących duże dystanse lub biorących udział w zawodach. Poza aspektami zdrowotnymi, bike fitting może również poprawić Twoje samopoczucie i pewność siebie na rowerze, dzięki czemu będziesz czerpać jeszcze więcej radości z każdej przejażdżki.
Jak powinien wyglądać bike fitting
Sam proces bike fittingu składa się z kilku etapów. Pierwszym krokiem jest szczegółowy wywiad, podczas którego specjalista zbiera informacje na temat Twojego doświadczenia, celów i ewentualnych problemów zdrowotnych. Następnie przeprowadzana jest analiza biomechaniczna, która obejmuje pomiary antropometryczne, ocenę elastyczności i zakresu ruchów, a także obserwację Twojej pozycji na rowerze. Na podstawie zebranych danych, specjalista dokonuje niezbędnych regulacji w ustawieniach roweru, takich jak wysokość i pozycja siodełka, długość mostka czy kąt nachylenia kierownicy. Proces ten jest zazwyczaj iteracyjny, co oznacza, że po każdej zmianie, specjalista ocenia Twoją pozycję i samopoczucie, aby upewnić się, że wprowadzone modyfikacje przynoszą pożądane efekty. Po zakończeniu bike fittingu, otrzymasz szczegółowy raport z zaleceniami i wskazówkami dotyczącymi utrzymania optymalnej pozycji na rowerze.
Kiedy bike-fitting będzie zbędnym wydatkiem?
Mimo wielu korzyści płynących z bike fittingu, istnieją sytuacje, w których poddanie się temu procesowi może okazać się zbędnym wydatkiem. Jeśli jesteś początkującym rowerzystą, który dopiero zaczyna swoją przygodę z jednośladem i nie planuje intensywnych treningów ani długich przejażdżek, bike fitting może nie być dla Ciebie konieczny. W takim przypadku, wystarczające może okazać się podstawowe dopasowanie wysokości siodełka i kierownicy we własnym zakresie, zgodnie z ogólnymi wytycznymi. Podobnie, jeśli używasz roweru sporadycznie, głównie do krótkich, rekreacyjnych przejażdżek, a Twoja pozycja na rowerze nie powoduje dyskomfortu ani bólu, profesjonalny bike fitting może okazać się zbędnym kosztem.
Również w sportach takich jak enduro czy downhill zawodnicy rzadko sięgają po bike-fitting, jako że ich pozycja na rowerze się bardzo zmienia podczas jazdy, a siodełko jest albo na stale opuszczone (w przypadku rowerów zjazdowych) lub jego wysokość jest płynnie regulowana z manetki (w przypadku rowerów enduro / all mountain).
Dodaj komentarz